2015. január 12., hétfő

Niccolò Ammaniti: Én nem félek


Fülszöveg:
Az alig negyvenes, rendkívül népszerű olasz író, a legrangosabb olasz irodalmi díj, a Premio Strega tavalyi nyertese, akinek könyvei már negyvenöt országban olvashatók, eddigi legnagyobb sikerét ezzel a regénnyel aratta.
A történet egy közelebbről meg nem határozott aprócska dél-olaszországi faluban és környékén játszódik 1978 kegyetlenül forró nyarán. Egy napon az egyik gyerek, Michele iszonytató felfedezést tesz egy határszéli elhagyatott, omladozó ház pinceüregében. Annyira megrémül attól, amit – jobban mondva akit – talál, hogy el sem meri mondani a társainak. Az apjával szeretne róla beszámolni, de az sosem ér rá: kamionos, sokat van úton, mindig fáradtan tér haza.
Michele titokban vissza-visszatér az üregbe. Rémületén felülkerekedik a segíteni akarás. Egyre bátrabb, egyre találékonyabb, egyre céltudatosabb.
De közben otthon is furcsa dolgok történnek. És szörnyű történet dereng fel Michele előtt, melyhez éppenséggel a saját családjának is köze van.
Sikerül-e megbirkóznia ennyi titokkal, és sikerül-e közben kimenekítenie a pinceüreg szenvedő foglyát a halálos veszedelemből?
A félelem arcait a gyerekek világában Mark Twain-ien otthonos Ammaniti úgy mutatja meg, olyan észrevétlenül és érzékenyen, hogy az a felnőtt embert is mellbe veri.
Az izgalmas regényből készült filmet néhány évvel ezelőtt a magyar mozik is sikerrel játszották.

Hát… én féltem… igen, nagyon is féltem és féltettem… féltettem Michelet, féltettem Paolot… Végig azon töprengtem, hogy mit tehetett volna ez a kisfiú, aki nagyon félt, de mégis leküzdte a félelmeit a nehéz körülmények ellenére is. Nem hittem el, hogy ilyen is megeshet. Végig izgultam és reménykedtem benne, hogy kerül valaki, akinek ha elmondja a titkát, jóra fordulnak a dolgok…Hát… nem így történt…megdöbbentett, hogy mennyire gonoszak is lehetnek az emberek.
„Felejtsd már el ezeket a szörnyeket, Michele. Szörnyek nem léteznek. Az emberektől kell félned, nem a szörnyektől.” És ennek a kisfiúnak mekkora bátorságra volt szüksége, hogy a lelkiismeretére hallgasson, betartsa az ígéretét és megszegje az édesapja parancsát és ezzel bátrabbnak, érettebbnek bizonyul a felnőtteknél. A vége pedig … hát… megdöbbentő… nem találok rá szavakat. Nagyon tetszett.

1 megjegyzés:

  1. Ajánlom Nicoló Ammaniti Én nem félek című könyvét. Film is készült az írás alapján, izgalmas, fordulatos történet egy kisfiúról.

    VálaszTörlés